lance&maurice.reismee.nl

overland of overload?

Overland of overload?

Ik zit nu lekker op een terras in Lalibella (honingbij.) Vogels kwetteren alom en ik heb een colaatje voor mijn neus dus best relaxed. Dat was het verder niet altijd na ons vertrek uit Khartoum.

We zijn die ochtend op tijd vertrokken om zo dicht mogelijk bij de grens van Ethiopie te komen. In het begin konden we mooi opschieten: goede weg met af een toe een dode koe langs de kant. Wij ons maar afvragen waarom ze die niet gewoon opeten maar ik denk dat ze ter plekke gestorven zijn en dat het vlees dus niet meer ‘halal’ is.

We rijden de stad Gedaref voorbij en willen bijna gaan stoppen totdat Lance ineens merkt dat er iets niet goed is aan de auto. Hij zet hem aan de kant en wij springen er maar weer eens uit om te kijken wat er aan de hand is. Ondertussen is de temperatuur buiten ook al behoorlijk aan het oplopen naar zo’n 40 graden.

Na enig onderzoek blijkt dat onze dynamo kapot is. Dus wij laten ons maar afslepen naar Gedaref. Ondertussen is het donker en heeft Lance moeite om het zeer korte sleeptouw te volgen. We komen aan bij een hotel en ze hebben het lef om ons 100 (ja 100!) dollar voor een kamer te vragen, NOT! Na nog een tijdje verder zoeken vinden we een acceptabel hotelletje en besluiten we om de dynamo er direct af te slopen zodat we de volgende dag meteen actie kunnen ondernemen.

In de morgen gaan we op zoek naar een reparatie bedrijfje na wat rond te hebben gelopen vinden we iemand die ons kan helpen. De wikkelingen in de dynamo zijn kapot en we moeten dus een nieuwe spoel regelen. Lance gaat mee naar de sloop en ik krijg ondertussen een lokaal ontbijt. Op het moment leek het voor mij goed uit te pakken maar later kreeg ik mooi last van mijn maag, balen!

Wonder boven wonder hadden ze op de sloop het juiste onderdeel voor ons en na het weer te hebben gemonteerd kunnen wij in de middag naar de grens met Ethiopie.

Het landschap veranderd al aardig en we genieten dan ook van het uitzicht. Totdat… We rijden op een rechte weg en zonder aanleiding besluiten twee vrouwen op het laatste moment dat ze gaan oversteken. Dan realiseren ze zich dat het eigenlijk niet meer kan en willen gaan rennen. Ik kijk en zie dat het niet goed gaat. Wat moet ik doen? Remmen kan echt niet meer met deze kolos van 3500kg en een snelheid van 70km per uur. Twee negerinnen onder de auto is ook niet zo fraai dus ik moet sturen. Ondertussen staan de twee vrouwen als verstijfde hertjes stil en schieten wij op een cm rakelings langs ze heen maar de koers is al ingezet… We stuiteren dus van het talud af de berm in, die ligt zo’n 1,5 m lager dus er valt nu niet zoveel te sturen. Remmen lijkt me nu ook niet zo verstandig dus ik probeer het stuur recht te houden en ondertussen denk ik dingen als: Lance het was leuk tot nu toe en morgen gaan we naar huis en: hoe rolt zo’n Defender eigenlijk,ligt ie dan ineens stil of rolt rolt ie lang door en overleef ik dit eigenlijk wel zonder kleerscheuren. Nou ja die auto heeft dus af en toe zijn eigen wil en zonder zelf veel te sturen knalt hij over bomen, stenen en gaten zo weer de weg op. Na nog een beetje heen en weer te schudden staan we stil. Beduusd stappen we uit en kijken achterom en naar de auto. De vrouwen zijn verdwenen en auto ziet er wonder boven wonder nog goed uit. Met een hartslag van 200 (ja Jelle die ouwe kan dat af en toe nog halen ;0)) rijden we door naar de grens. De overgang verloopt soepel en we kunnen door naar onze overnachting: Tim en Kim cottage. Dit is een soort vrijwilligers actie om met behulp van de lokale bevolking een mooi park te maken wat dus bijdraagt aan de werkvoorziening van de lokale bevolking. Zover wij konden beoordelen werkt het echt mooi.

Hier is het echt heerlijk vertoeven en we besluiten er na al het gedoe (we waren weer in de nacht aangekomen) een extra nacht aan toe te voegen. Tim was bezig een elektriciteitsvoorziening voor stroom aan te leggen. Na onze spoedcursus van Leendert voelden wij ons geroepen om onze kennis te delen. Uiteindelijk is het ons gelukt om een compleet systeem op te zetten van zonne-energie. Via een transformator hebben ze nu 220V ter beschikking en kunnen ze een waterpomp gebruiken en hiermee de watervoorziening weer op gang brengen. We voelen ons echte weldoeners en een biertje gaat er daarna ook wel lekker in!

De volgende morgen gaan wij vol goede moed op weg. Maar helaas: ons accusysteem geeft aan dat de Dynamo (kloteding!) aan het overladen is. Dus hoppa, wij weer terug naar Tim en Kim. Het blijkt daar dat we niet veel meer kunnen doen. Hij laat nog wel maar alleen bij stationair draaien. Hierop besluiten we een gedeelte van de route te skippen en de volgende dag op alleen accu’s verder te rijden. Ook blijken we een lekke band te hebben die we zelf repareren, net zoals nieuwe rubbers onder onze schokdempers. We eten s’avonds nog wel een lekker vers geslacht lammetje op dus dat was weer mooi meegenomen.

Nu gaan we op weg naar Lalibella maar we moeten nog eerst even geld pinnen in Gonder. Hier blijkt dat onze gerepareerde band alweer lek is dus we gaan de band verwisselen. Na getankt en gepind te hebben kunnen we onze weg door de bergen vervolgen.

Wat is het hier een fantastisch mooi landschap. We rijden continu op een hoogte van rond de 3000m (max 3200) en hebben links en recht fantastische uitzichten. Maar wat is dat? Regen? En ik maar denken dat we dat in Nederland achter hadden gelaten mooi niet. Na een sms die Lance ontvangt begrijp ik wat er aan de hand is: mijn oma is overleden.

Voor mij is het de tweede keer dat een grootouder van mij overlijdt als ik in het buitenland ben voor langere tijd. Het blijft moeilijk maar uiteindelijk geef ik haar hier wel een mooie plek in Ethiopie (heb je toch nog een verre reis gemaakt oma!) Met gemengde gevoelens rijden we verder naar Lalibella. Daar aangekomen blijkt dat onze Dynamo nu helemaal geen sjoege meer geeft. Balen, nu moeten we onze accu opladen in onze hotelkamer. Daarvoor moeten we een ander onderdeel uit onze auto slopen en onze accu’s eruit halen. Dit bracht weer de nodige vertraging met zich mee en in het donker konden we uiteindelijk inchecken in onze kamer.

De kerken in Lalibella zijn echt de moeite waard (dus goed de foto’s bekijken tante Trees&Roos.) Helaas geen mogelijkheid om voor oma een kaarsje aan te steken dus dat komt nog. We hadden een gids bij ons en die wist ons de nodige informatie te geven over de verschillende kerken. Maar we zijn hier een soort wandelende geldautomaten en overal wordt ons een poot uitgetrokken. We betaalden om de kerken te mogen zien net zoveel als op de markt een ezel kost. Maar je went eraan en probeert zoveel mogelijk te besparen. Het eten blijft goed hier dus dat zit verder ook wel goed.

Voorlopig blijft het dus nog een beetje bikkelen voor ons. We gaan nu zo snel mogelijk naar Addis Abeba om daar een nieuwe of gereviseerde dynamo te kopen.

Gisteren was ik er om eerlijk te zijn wel een beetje klaar mee (iedere keer als je dacht nu zijn de problemen opgelost kwam er weer een nieuwe…) maar na een nachtje slapen en een nieuwe planning gaan we er weer met goede moet tegenaan. Het hoort ook wel een beetje bij een overlandtrip. Het probleem is dat we de weken ervoor al als roadrunners door al die landen zijn gescheurd en dan zijn die autoprobleempjes niet echt iets waar je op zit te wachten. Maar in Addis hebben we wat meer rust en gaan we de auto een grote beurt geven. Ook even genieten van een biertje bij Wim’s Holland House. Dus mooie dingen om naar uit te kijken en ondertussen hebben wij gezelschap van een paar vriendelijke Amerikanen en Nederlanders. Ik zal dit zo snel mogelijk opsturen en dan op naar Addis!!!!!!!!!!!!

Reacties

Reacties

Anouk

Wel een kaarsje voor oma aansteken in Addis hoor en veel plezier daar. Ik hoop dat ze een dynamo voor jullie hebben!

Rogier

Gecondoleerd met je Oma Maurice. Succes in Addis Abeba!

Rudy

Maurice gecondoleerd met je oma. Niet zo leuk.

Wat betreft die 2 negerinnen; oppassen kerel, meer naar het zuiden krijg je behalve met voetgangers ook met overstekend wild te maken, zoals koedoe, eland of olifant.

ans en bert

Leuke verhaaltjes schrijf je toch Maurice! Je hebt gewoon een verborgen talent.
Is de auto alweer spik en span?
Liefs

Leendert

Mijn deelneming bij het overlijden met jullie (groot)moeder

Leuk om te horen dat men nu een waterpomp aan het draaien hebben op energie van de zon. Moeten we maar een nieuw buisinusplan gaan schrijven.

Je moet trouwens wel lef hebben om met een neerlandicus in de familie, zulke lappen tekst te produceren.

Veel plezier nog in die oversized zandbak, of raggen jullie al in de bush bush.

Van Ree

Nou, ik zie en lees dat jullie je aardig door die karakteristieke afrikaanse rotzooi/smerigheid heenwerken. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van jullie 'electrical engineering' als ik die continue problemen van de dynamo lees. Dus ik hoop maar dat die zonne-installatie bij Tim & Kim het nog doet...
Verder begrijp ik dat je bijna de eerste negerin te pakken had. Mooi verhaal van gemaakt!
Ik blijf ernaar uitzien om weer wat te lezen over jullie op dit blog. Mooie foto's ook. Die landschapsovergang lijkt me inderdaad ook fascinerend om middenin te zitten.
Minder leuk natuurlijk het overlijden van je oma. Onze oprechte deelneming vanuit hier!
Succes met het opfiksen van die witte truck daar in Addis...

PS Nu het kamperen is begonnen, heb je al wat geschoten?

Jarno

Ze rijden daar blijkbaar net zo hard als dat ze werken. Snap wel dat die vrouwtjes dus geen rekening houden met auto's die harder rijden dan 30 km/h. Overigens kan het natuurlijk ook gewoon de hitte zijn. Zo'n soort fata morgana, want vind het wel vreemd dat ze dan in een keer weg zijn na de tijd. Pas maar op, misschien is Lance ook wel gewoon een stemmetje in je hoofd, hehe.

En je weet, als alles in een keer goed gaat is er ook geen reet aan. Wel kloten dat je nu weer een overlijden meemaakt als je er niet bij bent, maar zie dat je zelfs daar goed mee om weet te gaan.

rest mij nog slechts 1 ding te zeggen: BAM!

Joep

Zo Tp behoorlijk op weg al en wist niet dat er tegenwoordig uitgeweken werd voor negerinnen maar Afrika verandert blijkbaar mensen .

Erg vervelend te lezen dat je oma overleden is tijdens de reis gecondoleerd.

Behoorlijke lappen tekst allemaal, opschrijfboekje bewijst toch nuttig te zijn verder zijn de foto's mooi en de verhalen leuk toch doe ik het rondje afrika liever per boot met airco.

Veel plezier gewenst !

Joost

hallo heren... Doe het eens wat rustiger aan met die LR. Don't speed too much... Gelukkig hebben jullie een Land Rover, daar zijn naast Toyota nog wel "onderdelen" voor... Jammer van je oma Maurice, maar zij begrijpt het in de hemel wel! Succes en vergeet vooral niet te genieten en don't spend too much Dollars...

Bye, Joost

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!