lance&maurice.reismee.nl

cappadocia, Aleppo en bedankt!

Cappadocia, syrie en bedankt!

Zo ik weet eigenlijk al niet meer waar ik moet beginnen, met zo’n turbo snelheid als wij door het midden-oosten knallen. Waar was ik het laatst gebleven, het lijkt wel weken terug! Ik ga verder met de aankomst in Cappadocia.

Dit is dus echt een must-do van Turkije. Wat een bijzonder landschap en wat was de overnachting in Gerome een prettige ervaring. We hadden allebei een eigen kamer in de grot met zelfs een bad! S’Morgens word je wakker van luchtballonnen die over je hoofd heen scheren voor het mooie uitzicht. Maar kijk naar de foto’s en trek je eigen conclusie, ik vond het in ieder geval erg gaaf.

Daarna zijn we doorgereden naar Gaziantep (ook wel Antep genoemd door lokalen.) Het doet een beetje Russisch aan en het stink gigantisch naar steen- en bruinkool. Na ingecheckt te hebben gingen we snel op zoek naar een restaurant om te eten. Het was al een beetje vreemd toen we met een shabby lift omhoog moesten maar eenmaal binnen werd alles nog veel gekker: de lift stop midden (maar dan ook echt in het midden) van het ‘restaurant’. We kijken om ons heen en zien een paar mannen her en der aan tafeltjes zitten en in de hoek een dame die (wat wij dachten) muziek ging spelen op de piano. Na een alleraardigst welkom kwam onze ober bij ons zitten een praatje maken en zeggen dat er geen menukaart was maar dat je eigenlijk maar een gerecht kon krijgen. Nou wij zijn nieuwsgierig dus doen! Terwijl we onze biertjes krijgen gaat de dame in kwestie bij een paar mannen zitten en onze ober legt even uit dat wij dat ook kunnen regelen als we dat willen. Wat willen, vragen wij? Nou een dame aan tafel dus. Hebben wij weer: aanbeland in een soort verkapte hoerentent. Voor we betaald hebben en weg konden kwam meneer nog even met een 18-jarig grietje aan, of we daar niet in geiteresseerd waren. Nou nee en nu snel weg hier….

De volgende morgen op naar Aleppo maar eerst moet je dan dus de grens met Syrie over. Dat is nog steeds erg lastig en ondoorzichtig. Maar met de informatie die Lance al een beetje had verzameld kwamen we beetje bij beetje door de doolhof van,geld wisselen, dieseltax-, verzekering betalen en uiteindelijk duane heen. Dit duurde ongeveer 1,5 uur en dat valt nog mee.

In Aleppo aangekomen schrik je eerst even van de complete verkeerschaos die de 4,5 miljoen grote stad met zit meebrengt. Maar het lukte me goed om me met de grote Defender staande te houden. We zijn in een streep doorgereden naar de Citadel. John het is inderdaad een behoorlijk groot ding bovenop een berg! Vreemd om er rond te lopen en je te realiseren dat mensen daar 900 jaar terug gewoond en gevochten hebben. Daarna op naar de grote (lange) souq. Hetzelfde als vele andere eigenlijk maar erg groot. We hebben er lams kebab gehad en leven nog steeds! Verder nog wat dingen ingekocht zoals: noten, dadels, olijven, fruit e.d.

Hup door naar Palmyra. Hierop hadden we ons een beetje verkeken. Het duurde allemaal wat langer dan gedacht en na een paar bijna doods ervaringen kwamen we in de nacht aan. Ze rijden namelijk echt als gekken hier, zeker in het donker. Goed hotelletje uitgezocht en (weer, ja het word eentonig) lekker gezeten.

De volgende dag vroeg op om zonsopkomst te kunnen zien in Palmyra. Nou het was de moeite waard. Indrukwekkende pilaren en oude overblijfselen uit de Romeinsetijd. Maar niet te lang rondhuppelen, auto ff goed checken en door naar Craq du Chevallier. Dit ging dus mis: 1,5 uur verkeerd gereden. Mede omdat we geen kaart hebben maar ook door onduidelijke info van Lonely Planet (en bedankt!) en de zeer onduidelijke info van de plaatselijke bewegwijzering (oh ja: taalprobleempjes waren er natuurlijk ook nog haha…) Maar zie van de bewegwijzing ook maar de foto, dan snap je der ook niets van of je mag het ons direct uitleggen hoe het werkt ;0).

Uit eindelijk hebben we kak de chevallier dus gevonden en het moet gezegd worden: indrukwekkend! Een kasteel zo groot als je nog niet eerder hebt gezien met ontzettend veel gangetjes en kamers. Ook weer heerlijk gegeten en nu zijn we onderweg naar Damascus waar we helaas weer in de nacht gaan aankomen.

Het leest misschien alsof we als 2 gekken onderweg zijn en dat is ook zo! MAAR: we hebben net gekeken en met de nieuwe planning hebben we zometeen 2 weken ingelopen op de oude en dat laten we ons uitbetalen in Afrika. Daar is het ons om te doen. En ik moet ook zeggen dat het interessant en mooi is om dit midden-oosten te zien maar thuis voelen doe ik me meer in Afrika. Het is hier toch een beetje druk met die gekke Arabieren en ook wel erg smerig. Ik kijk ernaar uit om ons tentje op te kunnen zetten op een rustig plekkie en te kunnen genieten.

Ik heb zoveel verschillende gevoelens en emotie op deze reis, wat ik eigenlijk niet had verwacht. Maar het word nog steeds mooier en mooier en ik word mij ook steeds meer bewust van de bevoorrechte positie dat ik deze reis mag doen.

Dan kom ik direct tot het laatste punt van dit blog verhaal. Ik wil iedereen die mij geholpen heeft om dit mogelijk te maken hartelijk bedanken: Judith voor dat ze Lance laat gaan, Lance ouders voor het regelen van de auto, pap,mam, natuurlijk Joop waar we aan de auto mochten sleutelen en Leendert die ons veel geholpen heeft en verder iedereen die ons af en toe heeft geholpen met tips of hotels (Peter en Wouter bv.) Groetjes!

E Day 7 Cappadocia- gazi(anteb)

So we arrived a little later then expected last night but that seems to be the norm on this trip. After checking in at the sunset cave hotel(our rooms were dug into the bedrock) we headed into town for some dinner. The town is very touristic but with good reason. Everywhere you look you see houses built into the surrounding moubntains as if in a fairy tale.

We ate at a very good Turkish/Thai restaurant and washed down the curry a cold beer. After this it was off to bed.

We woke up early and did a little sightseeing in the town and took some very nice photo’s (Yes mum and dad I did my best). After that we packed the car and headed for the open air museum. On the way there our landrover once again started making some strange noises. With me hanging out the back door and Maurice driving we concluded that it was coming from the right rear suspention. We parked the car and I put on my white overall again and crawled under the car. This time we found the origin of the noise very quickly, the shock absorber had not been fitted properly and the rubbers were in the wrong places. By comparing the left and right sides we put the rubbers on the way that they should be and…… Voila the noise was gone and we were happy!!

So the car was fixed and now we could wander around the open air museum. This used to be a monestry about 1000 years ago and the monks made about twenty different churches for all the saints in the caverns of the mountain. Very impressive and not what we expected at all.

After our cultural trip it was off to Gaziantep. The road taking us to the south and then to the east. The weather started warming up at last and the temperature even went to 22 degrees.

We arrived in antep(local name) at about 5pm not bad! The hotel had a sauna so that was our First stop then off to get some dinner. We tried to find some of the recomendations for eating out of the Lonely planet but either we were blind or all the restaurants had closed down. After walking for some time we passed a sign saying restaurant and “efes” which is the local beer. Seeing as we did’nt have anything else we decided to take a look.

We took the lift to the 8th Floor. And when the lift opened we standing in the middle of the restaurant… There were a few people who had supprised looks on their faces when we walked in. This would become clear later. After taking a seat and ordering the only meal that they had. (no menu) we started lookiung around the interior and noticed that there were a lot of single woman wearing very little clothing. Apparently we had manged to find the only brothel in town! The owner came and sat down with us and explained how theses type of “entertainment places”worked in Turkey..… After telling him that we really were only there to have a meal and a beer he left us alone and we finished our meal. We asked for the bill and were not supprised to see that it was tripple what it normally should have been. It might have cost more than we planned but we had a great laugh all the way back to the hotel.

Day 8 Gaziantep to Syria

We woke up early and headed out for Syria. Arriving at the border at about 9:30. This was our First real border crossing where we could not speak a word of the language and we were treated like dirt!

After paying $150 dollars for diesel tax and Insurance for a week!!!! and being sent from office to office we finally were waived through after an hour and a half. Not bad

Our First stop was Allepo to take a look at the citadel. Big and impressive. One must wonder how it looked 900 years ago when it was defending itself against the crusaders! After our sprint through the citadel we went to the Souk. A long covered street that must have been 4 km’s long, selling all the usual middle eastern goods such as spices and carpets. Seeing as we had not eaten we decided to eat a lamb kebab. After taking a few bites we both decided that the taste was not what we expected. Was the meat off or was Syrian kebab just different. Time would tell!

Because of our tight schedule in the middle east we headed back to the car and left for Palmyra. An old roman civilization about 150 km’s east into the Syrian desert. We would have liked to arrive in the daytime and then pitch camp for the First time but we misjudged the distance and landed up driving in the dark again and we would have to get a hotel. Up till turkey driving at night was no great problem, but apperntly the Syrian people people don’t believe in car lights(must have great night vision). And we both arrived in Palmyra vowing to never drive at night again till we reached South Africa!

We arrived in one piece and checked into our hotel. We decided to have a meal and go to bed we would be waking up before sunset to see the roman ruins.